Pytania na egzamin |
1.NIEUCZCIWE PRAKTYKI RYNKOWE konsument - rozumie się przez to konsumenta w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny produkt - rozumie się przez to każdy towar lub usługę, w tym nieruchomości, prawa i obowiązki wynikające ze stosunków cywilnoprawnych Praktyki rynkowe - rozumie się przez to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta; Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności praktykę rynkową wprowadzającą w błąd oraz agresywną praktykę rynkową, a także stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk, jeżeli działania te spełniają przesłanki określone w ust. 1. Praktykę rynkową uznaje się za agresywną, jeżeli przez niedopuszczalny nacisk w znaczny sposób ogranicza lub może ograniczyć swobodę wyboru przeciętnego konsumenta lub jego zachowanie względem produktu, i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. 2.POMOC PUBLICZNA Rozdział 2 .POSTĘPOWANIE NOTYFIKACYJNE Art. 12. 1. Projekty programów pomocowych oraz pomocy indywidualnej, w tym przewidujących udzielanie pomocy w ramach wyłączeń grupowych, a także pomocy indywidualnej na restrukturyzację, wymagają uzyskania opinii Prezesa Urzędu. Opinia, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) stanowisko, czy projekt przewiduje udzielanie pomocy publicznej Z wnioskiem o wydanie opinii, o której mowa w art. 12 ust. 1, występuje w przypadku projektu: 1) programu pomocowego - organ administracji publicznej opracowujący projekt tego programu; 2) pomocy indywidualnej - podmiot udzielający tej pomocy; 3) pomocy indywidualnej na restrukturyzację - podmiot ubiegający się o tę pomoc. Rozdział 3. POSTĘPOWANIE PRZED KOMISJĄ W zakresie postępowania przed Komisją organem właściwym jest Prezes Urzędu. W związku z postępowaniem przed Komisją organy administracji publicznej, które opracowały projekty programów pomocowych, podmioty udzielające pomocy, które opracowały projekty pomocy indywidualne przedstawiają Prezesowi Urzędu, w wyznaczonym terminie, informacje niezbędne do opracowania odpowiedzi na zapytania Komisji. Rozdział 4.Zwrot pomocy przyznanej niezgodnie z zasadami wspólnego rynku oraz pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem Art. 25. 1. Beneficjent pomocy jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy publicznej, co do której Komisja wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy, chyba że wskutek wniesionego odwołania zostanie zawieszone wykonanie decyzji Komisji. Art. 26. 1. Kopię decyzji Komisji o obowiązku zwrotu pomocy, o której mowa w art. 14 rozporządzenia Rady, oraz wydanej w przypadku, o którym mowa w art. 9 i art. 16 rozporządzenia Rady: 1) Prezes Urzędu niezwłocznie przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy; 2) podmiot udzielający pomocy niezwłocznie przekazuje beneficjentowi pomocy Rozdział 5.POSTĘPOWANIE PRZED TRYBUNAŁEM KONSTYTUCYJNYM Art. 29. 1. Prezes Urzędu jest organem właściwym do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach z zakresu pomocy publicznej toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości i Sądem Pierwszej Instancji, w których stroną jest Rzeczpospolita Polska. 2. Prezes Urzędu jest organem właściwym do wnoszenia, za zgodą Rady Ministrów, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, odwołania od decyzji Komisji do Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Pierwszej Instancji w sprawach z zakresu pomocy publicznej Rozdział 6. MONITOROWANIE POMOCY PUBLICZNEJ Art. 31. 1. Monitorowanie pomocy publicznej obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach oraz wielkości. 2. Organem monitorującym pomoc publiczną jest Prezes Urzędu NA RAZIE TYLE-MOŻE KOMUŚ SIE PRZYDA |