Wyższa Szkoła Prawa i Administracja w Rzeszowie

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI » PYTANIA NA EGZAMIN

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 6 / 10>>>    strony: 12345[6]78910

Pytania na egzamin

  
quatro
16.01.2012 18:31:44
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 29 #842458
Od: 2011-7-19
proszę nic nie ustalać, Pan prof. poda wyniki wtedy będziecie się martwić. Nie wypisujcie bzdur że za późno albo co, Wszystko w swoim czasie..pomysł
  
Electra28.04.2024 02:54:37
poziom 5

oczka
  
agresornik
16.01.2012 18:55:04
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 94 #842490
Od: 2011-2-13
starostowie nie pomoga poniewaz sami brali udział w tym spisku
przypominam ze mielismy pisac egzamin w sobotę ale podstepnie przeniesli nam go na niedziele a niedziela to dzień który trzeba (po)swiecić .. na leczenie kaca

  
Beti8
16.01.2012 20:15:50
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 104 #842586
Od: 2011-5-10
a osoby które będą pisały pierwszy raz, z usprawiedliwieniem lekarskim oczywiście też będą traktowane jako te "gorsze" z drugiego terminu... i powiem szczerze, na licnecjacie miałam wykładowców z tej uczelni i teraz mam wrażenie, że to całkiem inni "ludzie"!!!!
  
siarra
16.01.2012 21:06:30
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 37 #842649
Od: 2010-12-2
wiesz ktos nie ma poprawek to sie nie przejmuje tym ze inny ma po 2 egzaminy w jednym dniu...
  
piotrbros
16.01.2012 21:20:01
Grupa: Użytkownik

Posty: 5 #842659
Od: 2012-1-11
WITAM PYTANIA WKLADAM TUTAJ PROSZE BARDZO:
Zagadnienia:
1. Narysuj podział prawa konkurencyjnego i skomentuj
2. Przedstaw historię ustawy antymonopolowej (UZNK)
3. Przedstaw historię prawa konkurencji
4. Wymień i scharakteryzuj organy prawa konkurencji
5. Przedstaw instytucje prewencyjne i skomentuj
6. Kiedy się zgłasza koncentracje przedsiębiorcy w UE i Polsce
7. Jakie są wyjątki w zakresie zgłaszania koncentracji
8. Zakres przedmiotowy i podmiotowy
9. Wyłączenia warunkowe
10. Kiedy nie zgłasza się koncentracji
11. Decyzje w sprawie koncentracji
12. Różnice między porozumieniami a nadużyciem (bieżąca i następcza ochrona)
13. Wyjaśnij definicje: pozycja dominująca, rynek właściwy, konkurent, przedsiębiorca
14. Wyjątki bagatelne i grupowe scharakteryzuj (przy porozumieniach)
15. Scharakteryzuj postepowanie przed prezesem
16. Sankcje: mały i duży świadek koronny
17. Amicus curia
18. Definicja czynu nieuczciwej konkurencji
19. Jakie są rodzaje pomocy publicznej (zasady i formy)
20. Scharakteryzuj nieuzasadnione powództwo (art. 22)
21. Kto odpowiada za nieuczciwa reklamę (art. 17)
22. Nowe czyny nieuczciwej konkurencji (art.17 a, b,c)
23. Nieuczciwa reklama (art.16 ust. 3)
24. Dobre obyczaje
25. Pojęcie zbliżone do reklamy (propaganda)
26. Czyny utrudniające wejście na rynek (art.15)
27. Scharakteryzuj dyskryminację
28. Scharakteryzuj tajemnicę przedsiębiorstwa (formy naruszenia, czas trwania)
29. Wyjaśnij: koncern, holding, wyłączenia warunkowe i bezwarunkowe




















Ad. 1 Narysuj podział prawa konkurencyjnego i skomentuj
Prawo konkurencyjne składa się z : prawa antymonopolowego, z prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji, prawa równości konkurowania, prawa ograniczania konkurencji, prawa zakazów konkurencji.
A. Prawo antymonopolowe – zabrania tworzenia monopoli. Monopol to sytuacja gdy na rynku mamy 1 przedsiębiorstwo. Są wyjątki gdy jest tak na wniosek państwa.
B. Prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji – dotyczy sytuacji gdy na rynku jest co najmniej 2 przedsiębiorców a państwo wskazuje co jest nieuczciwą konkurencją.
C. Prawo równości konkurowania – można je podzielić na dwie grupy: prawo zamówień publicznych i prawo pomocy publicznej.
D. Prawo ograniczania konkurencji.
E. Prawo zakazów konkurencji – zawarte jest min. W kodeksie spółek handlowych np.: wspólnicy spółki jawnej nie mogą prowadzić konkurencyjnej działalności.

Ad. 2 Przedstaw historię ustawy antymonopolowej (UZNK)
W 1889 r. w USA uchwalono pierwsze prawo antytrustowe – akt Hermana. W europie prawo antymonopolowe pojawia się po I wojnie światowej w Niemczech, Francji, Anglii a w 1933 roku w Polsce (ustawa antykartelowa).
W 1987 roku powstaje pierwsza ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej.
Następnie ustawa z 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym, zawiera wiele przepisów demonopolizacyjnych.
W 2000 r. powstaje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, liczy 118 artykułów i zawiera bloki: praktyki monopolowe ograniczające konkurencje, przepisy związane z nadzorem nad koncentracją, organy ochrony konkurencji, procedury, sankcje, świadek koronny mały i duży. Ustawa ma charakter extraterytorialny.

Ad. 3 Przedstaw historię prawa konkurencji
Prawo konkurencji istniało od bardzo dawna, do początku XIX wieku mieściło się w różnych regulacjach aktów prawnych. Nawet w starożytnym Rzymie ujmowane było jako nieuczciwe zachowanie tzw nieuczciwa konkurencja traktowana jako oszustwo albo pomówienie.
W II połowie XIX w. w niektórych państwach powstają monopole, te przedsiębiorstwa zaczynają wykupywać inne, tworzyć kartele. Pierwsze państwo które zaczyna wprowadzać regulacje zwalczające to Stany Zjednoczone, w roku 1889 pojawia się ustawa Shermana zabraniająca tworzenia karteli. W Europie również tworzą się regulacje antytrustowe i antykartelowe. W 1883 w Paryżu zostaje podpisana konwencja paryska o ochronie własności przemysłowej. W Polsce obowiazuje tekst Stockholmski z roku 1966. własnością przemysłową jest patent, wynalazek.

Ad. 4 Wymień i scharakteryzuj organy prawa konkurencji
PREZES urzędu ochrony konkurencji i konsumentów jest to centralny organ administracji rządowej, wyłaniany w ramach konkursu. Wymagania:
- osoby z wykształceniem wyższym prawniczym, ekonomicznym…
- wyróżniająca się wiedzą teoretyczną z zakresu ochrony konkurencji gospodarki rynkowej i wolnego rynku.
Kompetencje prezesa: nadzór nad wykonywaniem ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nadzór nad pomocą publiczną, nadzór nad koncentracją, opiniowanie projektów aktów prawnych dot. Konkurencji, opracowywanie i wydawanie publikacji i programów edukacyjnych dot. praw konsumentów.
RZECZNIK KONSUMENTÓW:
-wykształcenie wyższe prawnicze lub ekonomiczne
-min. 5 lat praktyki zawodowej w zawodzie prawniczym lub ekonomicznym.
Rzecznika wybiera rada powiatu, podlega staroście i ma obowiązki:
-zapewnia bezpłatne poradnictwo konsumenckie
-występuje do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw i interesów konsumentów
-wpływa naumiane prawa lokalnego
-współpracuje z prezesem urzędu i inspekcja handlową.
INNE ORGANY:
Krajowa rada rzeczników konsumentów, Rada dobrych praktyk gospodarczych, Organizacje konsumenckie, Krajowy rejestr sądowy, Sąd ochrony konkurencji i konsumentów.

Ad. 5 Przedstaw instytucje prewencyjne i skomentuj
1. Grupa prewencyjna
A. Działania innowacyjno – doradcze (realizuje Prezes)
- polega na wydawaniu Dziennika Urzędowego KiK. Jest to podpowiedz prezesa dla przedsiębiorców, jak mają funkcjonować
- w delegaturach udziela się informacji, konsultacji
2. Grupa
B. Tworzenie programów, planów rozwoju konkurencji = ministerstwa rozwoju regionalnego – Prezes opracowuje- np. czy jest miejsce na nowe przedsiębiorstwo.
3. Grupa ( powstaje obowiązek zgłoszenia)
C. Nadzór nad koncentracją przedsiębiorstw - Kontrola koncentracji jest niezbędna dlatego, aby przeciwdziałać tworzeniu się podmiotów, których potencjał ekonomiczny mógłby naruszyć konkurencję na rynku
4 grupy stanów koncentracyjnych z ustawy ( lub formy klasyczne)
- polaczenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorstw – poprzez różne formy
- przejęcie np. objęcie, nabycie, uzyskanie bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad innym przedsiębiorstwem
-utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorstwa
- nabycie przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorstwa

Ad. 6 Kiedy się zgłasza koncentracje przedsiębiorcy w UE i Polsce
Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu jeżeli:
a) łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1000 000 000 euro,
b) łączny obrót na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 000 000 euro.
c) połączenie dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców,
d) przejecie – przez nabycie lub objecie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób – bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców,
e) utworzenie przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy,
f) nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy, jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium Polski równowartość 10 000 000 euro.






Ad. 7 Jakie są wyjątki w zakresie zgłaszania koncentracji
WYŁĄCZENIA – czyli nie trzeba zgłaszać pomimo, iż forma koncentracji jest zachowana ( wystarczy 1 przesłanka z 4).
a) czasowe nabycie akcji przez instytucje finansową
b) zabezpieczenie wierzytelności
c) postępowanie upadłościowe
d) obrót przedsiębiorcy na którym ma nastąpić przejęcie kontroli nie przekroczył w jednym z 2 lat – 10 mln €
e) należy do tej samej grupy kapitałowej
Ad. 8 Zakres przedmiotowy i podmiotowy
Zakres podmiotowy- dawniej nie podlegały wolne zawody, natomiast teraz wszystkie i w szerokim znaczeniu.
Zakres przedmiotowy – wszyscy przedsiębiorcy oraz wszelkiego rodzaju działalności podlegają pod ta ustawę.

Ad. 9 Wyłączenia warunkowe
wyłączenia warunkowe- ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami umów oraz umów dotyczących ochrony informacji jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnionej ograniczenie swobody działalności gospodarczej lub istotne ograniczenie konkurencji na rynku.

Ad. 10 Kiedy nie zgłasza się koncentracji
Nie podlega zgłoszeniu zamiar koncentracji:
a) jeżeli obrót przedsiębiorcy nad którym ma nastąpić przejecie kontroli, nie przekroczył na terytorium Polski w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 000 000 euro
b) polegającej na czasowym nabyciu lub objęciu przez instytucje finansową akcji albo udziałów w celu ich odsprzedaży, jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej tej instytucji jest prowadzone na własny lub cudzy rachunek inwestowanie w akcje albo udziały innych przedsiębiorców, pod warunkiem, że odsprzedaż ta nastąpi przed upływem roku od dnia nabycia lub objęcia ,
c) polegającej na czasowym nabyciu lub objęciu przez przedsiębiorcę akcji lub udziałów w celu zabezpieczenia wierzytelności, pod warunkiem ze nie będzie on wykonywał praw z tych akcji lub udziałów, z wyłączeniem prawa do ich sprzedaży,
d) następującej w toku postępowania upadłościowego, z wyłączeniem przypadków, gdy zamierzający przejąć kontrolę jest konkurentem albo należy do grupy kapitałowej, do której należą konkurenci przedsiębiorcy przejmowanego
e) przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej










Ad. 11 Decyzje w sprawie koncentracji
1. Prezes wyraża zgodę na koncentrację jeżeli nie zostanie istotnie ograniczona koncentracja na rynku w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej
2. Prezes daje tzw. decyzję warunkową warunki proponuje prezes albo wybiera z katalogu:
- zbycie całości lub części majątku
- wyzbycie się kontroli
- udzielenie licencji konkurentom
3. Prezes wyraża zgodę na koncentrację pomimo iż wystąpi istotne ograniczenie konkurencji, powstanie lub umocnienie pozycji dominującej, jeżeli jest to uzasadnione 3 przesłankami:
- przyczyni się do postępu technicznego
- przyczyni się do rozwoju ekonomicznego
- gdy może wywrzeć pozytywny wpływ na gospodarkę handlową
4. Prezes wydaje decyzje uchylające

Ad. 12 Różnice między porozumieniami a nadużyciem (bieżąca i następcza ochrona)
Różnice między praktyką ograniczającą konkurencję w postaci porozumienia, a nadużywaniem
Jeżeli jest czyn związany z porozumieniem można korzystać z pewnych wyjątków, wyłączeń, a w zakresie pozycji dominującej nie można.
1. Nadużywania pozycji dominującej można dopuścić się pojedynczo (a tam to nie można)
2. W pozycji dominującej nie ma wyjątków wyłączających odpowiedzialność (wyjątków związanych z wyłączeniem bagatelnym 5 i 10% czy grupowych)

Ad. 13 Wyjaśnij definicje: pozycja dominująca, rynek właściwy, konkurent, przedsiębiorca
pozycja dominująca – rozumie się przez to pozycję przedsiębiorcy, która
umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym
przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie
od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że
przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym
przekracza 40%;

rynek właściwy – rozumie się przez to rynek towarów, które ze względu na
ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez
ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze
względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje
konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone
warunki konkurencji

konkurentach – rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy wprowadzają lub
mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym samym czasie,
towary na rynku właściwym;

przedsiębiorca - w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą



Ad. 14 Wyjątki bagatelne i grupowe scharakteryzuj (przy porozumieniach)
Wyjątki w zakresie porozumień ograniczające konkurencję
a)ograniczenia bagatelne (indywidualne) dotyczą:
- porozumień między konkurentami – gdy łączymy udział w rynku, w roku poprzedzającym porozumienie nie przekraczał 5%
- porozumień między przedsiębiorcami – działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. sklep, hurtownia) gdy łączymy udział w rynku w roku poprzedzającym porozumienie nie przekracza 10% udziału rynku.
b)wyłączenia grupowe
Przykłady rozporządzeń zawierających wyłączenia grupowe(w Polsce są podobne jak w UE).
- FRANCHISING
- Co do specjalizacji
- co do umów bankowych
- co do badań naukowych
- co do ubezpieczeń
Wyłączenie grupowe następuje gdy występują przesłanki pozytywne a brak jest negatywnych.
Pozytywne:
-polepszenie produkcji, dystrybucji, postępu technicznego
- zapewnienie konsumentowi odpowiedniej części korzyści
Negatywne:
-nie doszło do ograniczeń które nie są niezbędne do osiągnięcia celu
-nie dochodzi do wyeliminowania konkurencji

Ad. 15 Scharakteryzuj postępowanie przed prezesem
Postępowanie przed prezesem Urzędu jest postępowaniem administracyjnym szczególnym inaczej hybrydowym.

Postępowanie przed prezesem Urzędu Ochrony konkurencji i konsumentów:
I etap – postępowanie wyjaśniające
Trwa od 30 – 60 dni i bada: strukturę rynku, stopień koncentracji, wstępne ustalenie czy nastąpiło naruszenie przepisów ustawy

II etap – postepowanie antymonopolowe dzielimy na:
a) ogólne
b) w sprawach koncentracji
c) w sprawach praktyk ograniczających konkurencję
d) inne postępowanie
post. ogólne trwa max 2 miesiące. Inne postępowanie do 4 miesięcy
- wszczynamy gdy post wyjaśniające dało dowody
- na wniosek
- z własnej inicjatywy prezesa

Decyzje prezesa:
- decyzja stwierdzająca praktykę
- stwierdzenie naruszenia i zaniechania
- decyzje warunkowe z ugodą

Kto zgłasza zamiar koncentracji:
- wspólnie łączący się przedsiębiorcy
- przedsiębiorca przejmujący kontrolę
- wspólnie przedsiębiorcy przy utworzeniu nowego przedsiębiorstwa
- przedsiębiorca przy nabyciu prawa

Sankcje: za niewykonanie decyzji prezesa, postanowień, nieudzielenie informacji, wprowadzenie w błąd odpowiada osoba na stanowisku kierowniczym może zapłacić 50 krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Ad. 16 Sankcje: mały i duży świadek koronny
Świadek koronny:
- duży (pełne odstąpienie od kary)
- mały (częściowe odstąpienie od kary, obniżenie kary)

Duży świadek koronny: (wymaganie):
a)dostarczenie prezesowi informacji o zakazanym porozumieniu wystarczające do wszczęcia postępowania
b)przedstawienie dowodów z własnej inicjatywy
c)stała bieżąca współpraca
d)pełne zaprzestanie uczestnictwa
e)nie dotyczy inicjatorów porozumień

Mały świadek koronny:
a)włącza się w trakcie postępowania, nie musi jego inicjatorem
b)musi włączyć się z własnej inicjatywy i dostarczyć niezbędne dowody
c)zaprzestał działania
d)może to być nawet inicjator porozumienia

Ad. 17 Amicus curia
Amicus Curiae – ( Amnikus Kuria= przyjaciel sądu) Instytucja przyjaciela sądu była znana w prawie rzymskim. Występuje w systemie anglosaskim, obecnie rozkwita w dobie techniki. Oznacza osobę lub organizację, nie będącą stroną w postępowaniu sądowym i dobrowolnie, z własnej inicjatywy lub na prośbę prezesa urzędu, oferującą sądowi opinię prawną lub inną dotyczącą przedmiotu postępowania. Opinia, przekazywana w postaci listu, ma wesprzeć sąd w rozstrzygnięciu rozpatrywanej przezeń sprawy. Sąd nie jest zobowiązany do uwzględnienia takiej opinii, jak też ma swobodę dopuszczenia lub odrzucenia oferty przedstawienia opinii. W USA polega na tym, że sąd czasem ma wątpliwości i powołuje biegłych w danej sprawie aby mieli wiedzę o danych instytucjach. Każdy prawnik może wystąpić do sądu jako Amnicus Curiae w danej sprawie, jest to bezpłatne. Jest to forma wybicia się kancelarii prawniczych, czasem sędzia podaje opinie AC jako swoją własną gdyż interpretacja AC może być mu najbliższa. Zdanie AC jest decydujące dla sprawy i może ją rozstrzygnąć zgodnie z jego interpretacją. W Polsce funkcja Ac zawarta jest w ustawie .

Ad. 18 Definicja czynu nieuczciwej konkurencji
Czynem nieuczciwej konkurencji- jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług.





Ad. 19 Jakie są rodzaje pomocy publicznej (zasady i formy)
Formy pomocy publicznej
Generalnie udzielanie pomocy publicznej można podzielić na dwie grupy poprzez:
1. przekazywanie środków z budżetu
2. akceptację zmniejszenia różnego rodzaju zobowiązań publicznych, przede wszystkim podatków
W praktyce formy udzielania pomocy są bardzo zróżnicowane, np:
- dotacje rzeczowe – bezpośrednie wydatki z budżetu państwa, władz regionalnych lub lokalnych, lub z zasobów państwa przekazanych do dyspozycji innych instytucji
- preferencje kredytowe – kredyty obciążone stopą oprocentowania niższą od rynkowej, udzielane przez agencję państwową lub bank, któremu państwo refunduje tą różnicę
- gwarancje i poręczenia kredytów przez budżet lub fundusze finansowane z budżetu
- preferencje podatkowe – zwolnienia i ulgi podatkowe, redukcja stopy podatku, odroczenie terminu płatności podatku, umorzenie należnego podatku, przyspieszona amortyzacja
- instrumenty kapitałowe – zakup akcji lub udziałów w kapitale firmy funduszy państwowych przy ustaleniu dywidendy pobieranej przez państwo poniżej poziomu rynkowego lub przy zrzeczeniu się pobierania tej dywidendy
- obniżenie należności z tytułu należności na cele socjalne
- zamówienia państwowe – zamówienia realizowane po cenie wyższej od rynkowej

Zasady pomocy publicznej
Zasada przejrzystości – ma na celu identyfikację wielkości i przeznaczenia pomocy kierowanej do przedsiębiorców. Zasada ta realizowana jest poprzez przepisy nakładające liczne obowiązki sprawozdawcze dotyczące dawców i biorców wsparcia
Zasada proporcjonalności – pomoc musi być proporcjonalna do skali problemu, którego rozwiązaniu ma służyć. Należy ją rozumieć dwojako: pomoc nie może być za duża, gdyż niepotrzebnie naruszyłaby konkurencję, ani za mała, ponieważ niewystarczające środki nie przyczynią się do likwidacji niekorzystnych zjawisk, którym ma zapobiegać.
Zasada spójności – dotyczy wyrównywania różnic w rozwoju między poszczególnymi regionami UE; przejawia się w specjalnych przepisach regulujących pomoc regionalną
Zasada subsydiarności – związana jest z potrzebą nadzoru organów wspólnotowych nad pomocą podejmowaną przez państwa członkowskie.

Rodzaje pomocy publicznej:
• pomoc regionalna – to pomoc, której podstawowym warunkiem udzielania jest prowadzenie działalności gospodarczej na oznaczonym obszarze. Regiony zaś powinien cechować niski wskaźnik rozwoju. Pomoc ta powinna być przeznaczona na wyrównywanie poziomu rozwoju różnych regionów w krajach członkowskich. Pomoc tego rodzaju nie może przekraczać 75% wartości inwestycji na cele rozwoju regionu; podlega ona obowiązkowej notyfikacji
• pomoc sektorowa – pomoc, której podstawowym warunkiem udzielenia jest przynależność przedsiębiorcy do określonej grupy wyodrębnionej na podstawie kryterium przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej. Pomoc sektorowa jest to najczęściej pomoc, która:
- przyspiesz niezbędne zmiany lub rozwój określonych sektorów,
- przywraca długookresowe funkcjonowanie określonych sektorów,
- łagodzi społeczne i gospodarcze koszty zmian w określonym okresie
• pomoc horyzontalna – pomoc, której warunki udzielenia nie są związane z prowadzeniem działalności ani na oznaczonym obszarze, ani w oznaczonym sektorze. Jest to np. pomoc:
- dla małych i średnich przedsiębiorców
- na badania i rozwój
- na ochronę środowiska
- na wspieranie inwestycji energooszczędnych
- na rozwój infrastruktury technicznej
- na rehabilitację i zatrudnienie osób niepełnosprawnych

Ad. 20 Scharakteryzuj nieuzasadnione powództwo
W razie wniesienia oczywiście bezzasadnego powództwa z tytułu nieuczciwej konkurencji, sąd, na wniosek pozwanego, może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpo-wiedniej formie.
Pozwany, u którego na skutek wniesienia powództwa, o którym mowa w ust. 1, powstała szkoda, może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych

Ad. 21 Kto odpowiada za nieuczciwa reklamę
Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Ad. 22 Nowe czyny nieuczciwej konkurencji
a) Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim, albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.

b) Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek na-kłonienia kolejnych osób do udziału w systemie.

Ad. 23 Nieuczciwa reklama
Nieuczciwa reklama to zestaw różnych niegodnych zachowań. Ustawodawca wylicza:
1). reklama sprzeczna z przepisami prawa; to tam gdzie jest zakaz reklamy – wyroby tytoniowe, alkohol, gry hazardowe, farmaceutyków wydawanych na receptę.
2). Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami, to reklama stojąca w sprzeczności ze zwyczajami przyjętymi w Polsce, z określonymi normami etycznymi i moralnymi. Dobre obyczaje są dla każdego zawodu, kraju inne. Np. firma Beneton zrobiła reklamę obrażającą nasze uczucia religijne, obyczaje. Reklamowano koszulki na zwłokach serbskiego żołnierza, leżącego w kałuży krwi.
3). reklama uchybiająca godności człowieka np. reklamy erotyczne.
4). reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru. Błąd – to istotna pomyłka, która obejmuje co najmniej 10% a max. 40% przeciętnych odbiorców. Jeżeli jedna osoba na tysiąc źle zrozumiała to nie jest błąd.
5). reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów, lub łatwowierności dzieci (np. reklama lalek Barbie: „Wszystkie dzieci to mają”). Wywoływanie lęku uzasadnionego – można. Jeżeli reklama ma przed czymś przestrzec, ochronić, to może wywołać lęk np. reklama PZU ubezpieczenia na dom.
6). reklama ukryta - jest to wypowiedź zachęcająca do zakupu towarów a sprawia wrażenie neutralnej informacji. Np. czytamy w gazecie, w dziale informacyjnym wypowiedź znanego sportowca, który mówi że ma takie a takie auto i jest b. zadowolony. Nie jest to zabronione, jeżeli jest to umieszczone jako artykuł sponsorowany, w dziale reklamy (sensu stricte).
Sensu largo - różne inne formy reklamy ukrytej:
• Usytuowanie produktu – tzw. produkt plejsmen; prezentacja jakiegoś produktu np. w filmie zobaczymy że główny bohater ma firmową koszulkę i sprawi to że my będziemy ją chcieli kupić.
• Efekt podklatkowy - działanie obrazami na podświadomość odbiorcy, to działa na 1/3 ludzi. np. oglądając film w kinie co 35 klatka ukazywała napój, oglądający ludzie film w pewnym momencie poczuli pragnienie. Efekt podklatkowy rozumiemy jako pojęcie szerokie, ukryty sposób prawie niedostrzegalny.
7). reklama stanowiąca istotną ingerencję w sferę prywatności - jest to uciążliwe nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów, nadużywanie technicznych środków przekazu informacji (wrzucanie wielokrotne do skrzynki pocztowej tych samych ulotek).
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest:
a) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka
b) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi
c) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci
d) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji

Ad. 24 Dobre obyczaje
Dobre obyczaje- należy tu rozumieć jako normy moralne i zwyczajowe stosowane w działalności gospodarczej, które nie muszą być tożsame z zasadami współżycia społecznego wynikającymi z kodeksu cywilnego.

Ad. 25 Pojęcie zbliżone do reklamy (propaganda)
Propaganda- to szerzenie, głoszenie pewnych idei, np. związanych z konsumeryzmem, ale generalnie to coś szerszego.

Ad. 26 Czyny utrudniające wejście na rynek
Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:
a) Dumping- sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców;
b) Bojkot- nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
c) Dyskryminacja- rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów
d) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży

Ad. 27 Scharakteryzuj dyskryminację
Dyskryminacja - rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów.

Ad. 28 Scharakteryzuj tajemnicę przedsiębiorstwa (formy naruszenia, czas trwania)
Tajemnica przedsiębiorstwa - są to informacje powszechnie nieznane z zakresu techniki, technologii, organizacji i inne mające wartość gospodarczą objęte klauzulą poufności.
Formy naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa:
-przekazanie, ujawnienie, wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy
Czas trwania: tyle co w umowie, lub aż do czasu ustania tajemnicy.



Ad. 29 Wyjaśnij: koncern, holding, wyłączenia warunkowe i bezwarunkowe
a)Koncern- instytucja zbliżona do holdingu ale dominacja uzyskana jest uzyskana poprzez umowy (np. koncern węgla kamiennego)
b)Holding- występują spółki córki i matka – zależne i spółka dominująca. Spółka matka posiada dominujące udziały (większość) i tym samym wpływa na pozostałe.
c)Konsorcjum- różne firmy z różnych branż łączą się na pewien okres w jedną spółkę w celu wykonania określonego przedsięwzięcia.
d)wyłączenia warunkowe- ustawę stosuje się do zawieranych między przedsiębiorcami umów oraz umów dotyczących ochrony informacji jeżeli skutkiem tych umów jest nieuzasadnionej ograniczenie swobody działalności gospodarczej lub istotne ograniczenie konkurencji na rynku.
e)wyłączenia bezwarunkowe- przepisów ustawy nie stosuje się do:
- układy zbiorowe pracy
- ograniczeń konkurencji dopuszczonych na podstawie odrębnych ustaw (jeżeli zezwala się na coś w innych ustawach np. ustawa o funduszach inwestycyjnych)





  
RTRT4
16.01.2012 21:29:45
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 28 #842673
Od: 2011-2-1


Ilość edycji wpisu: 3
Ja w obronie starostów. Bo oni nie zrobili spisku, tylko prosili prof o jeden dzień opóźnienia (na prośbę ludzi obecnych na zajęciach) z egzaminem, bo tylko tyle było możliwe do zrobienia.
A jeśli chodzi o wyniki i poprawkę w tym samym dniu to rzeczywiście jest tutaj jakiś przekręt, ale tak sam powiedział. Myślę, że to jest zły pomysł, bo potrzebujemy konkretnej wiedzy a nie gdybania czy może zdaliśmy, a może jednak nie.....
  
gosiunia
16.01.2012 21:59:55
Grupa: Użytkownik

Posty: 20 #842710
Od: 2011-10-18
To kiedy w końcu ta poprawka jest????21 czy 22???wezcie to przesuncie na luty tak bedzie naljepiej sa osoby ktore pracują i tak z dnia na dzien poprawka tak to mozna załatwic sobie wolne w lutym
  
agresornik
16.01.2012 22:00:18
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 94 #842712
Od: 2011-2-13
czyli ze nie było spisku ? kurde to ja niepotrzebnie cały dzień ciosałem pale i zgłebiałem tajniki palowania Tuchajbejowego syna
no nic moze sie to przyda innym razem
  
Beti8
16.01.2012 22:03:30
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 104 #842713
Od: 2011-5-10
a ktoś do spraw studentów? Jak dobrze orientuję to pani Feret się tym zajmuje, może ona nam jakoś podpowie co zrobić z tą poprawką w dniu podania wyników bo to rzeczywiście jest CHORE! i dziwić się poźniej że ludzie po 4 razy poprawiają skoro są takie warunki!
  
Kate87
17.01.2012 08:58:27
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 33 #842836
Od: 2011-9-8
No właśnie zróbcie coś z tym !!
Przecież większość ludzi pracuje i niestety nie da się tego nauczyć w tydzień !!
Postarajcie się to jakoś przenieść.
Moim zdaniem bez sensu to jest za króki okres czasu żeby to wszystko ogarnąć.
Chyba lepiej faktycznie się nauczyć niż co tydzień chodzić na poprawki i pisać glupoty....
  
k1988
17.01.2012 08:58:28
Grupa: Użytkownik

Posty: 11 #842837
Od: 2010-12-1
ALE PROFESOR POWIEDZIAŁ ŻE KTO NIC NIENAPISAŁ I O TYM WIE DOSKONALE TO ŻEBY TE OSOBY PRZYSZŁY W SOBOTĘ A DLA TYCH CO NIE SĄ PEWNI I DLA INNYCH POPRAWKA BEDZIE W INNYM TERMINIE!!!!
  
Electra28.04.2024 02:54:37
poziom 5

oczka
  
Kate87
17.01.2012 08:59:42
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 33 #842840
Od: 2011-9-8
No ja myslę że będzie trochę osób które nic nie napisało , albo napisało za mało.
I w tydzień czasu tego niestety nie da się nauczyć smutny
  
gosiunia
17.01.2012 10:01:40
Grupa: Użytkownik

Posty: 20 #842872
Od: 2011-10-18
i dalej nic nie wiemy...
  
Damiano
17.01.2012 10:34:19
poziom 3

Grupa: Administrator 

Posty: 134 #842897
Od: 2010-11-14
Dokładnie to jest zbyt trudny egzamin i materiał by to pojąć w tydzień i trzeba by poczytać w regulaminie jak to jest z egzaminami ile musi minąć od 1 terminu .
  
Kate87
17.01.2012 11:06:41
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 33 #842918
Od: 2011-9-8
Kto powinien to załatwić ?? Chyba starostowie...
Niech oni to załatwiają bo dziś juz wtorek !! a my się napewno tego nie nauczymy w tak krótki okres czasu !!!!!
  
ilona
17.01.2012 11:17:04
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 174 #842922
Od: 2010-12-7
troszkę mało czasu do nauki szczególnie że dwie ustawy są jeszcze dodatkowe.. możecie napisać jakie to te dwie ustawy ? wesoły
  
Damiano
17.01.2012 11:26:58
poziom 3

Grupa: Administrator 

Posty: 134 #842927
Od: 2010-11-14
Ilona jak sie nie myle to popatrz bylo juz napisane
  
iwonak
17.01.2012 11:32:36
Grupa: Użytkownik

Posty: 8 #842932
Od: 2011-5-11
lepiej nic nie kombinujcie z nim, u nas na roku musiało sie pozegnac 15 osob w ogole ze studiami przez niego, wy i tak macie dobrze bo macie tydzien a my mielismy tylko 4 dni.
  
Alicja_Smyk
17.01.2012 12:23:03
Grupa: Użytkownik

Posty: 25 #842976
Od: 2011-1-11
Jeeeeezuuu jak wy sracie....Ktoś trafnie zauważył (na poprzednej podstronie), że najbliższa poprawka jest dla osób, które oddały pustą kartkę, lub dla tych którzy czują, że im nie poszło. Kwestia "czucia, że nie poszło" nie ma nic wspólnego z wiedzą tajemną. Były dwa pytania, każdy pamięta co napisał, można zaglądnąc do notatek i porównać to z tym co się naskrobało w ostatnią niedziele. Ja jade na pewno na poprawke. Jeszcze nic nie umiem, ale nie poddaje się, czasu może nie ma za wiele ale wszystko to kwestia mobilizacji. W sumie to sie nawet ciesze, że poprawka juz wkrótce. I tak nas to nie minie i tak. Trzeba się tego nauczyc i kropka. Zamiast pierd**c na forum że mało czasu, nos w notatki i do roboty, lenie pierońskie jęzorjęzor
  
aniao24
17.01.2012 13:06:49
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 307 #843003
Od: 2010-12-1
koniec końców obowiązują zagadnienia i dwie ustawy -o nieuczciwych praktykach rynkowych i ustawa o pomocy publicznej????
  
Electra28.04.2024 02:54:37
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 6 / 10>>>    strony: 12345[6]78910

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PUBLICZNE PRAWO KONKURENCJI » PYTANIA NA EGZAMIN

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny